24 juni 2011

Glad kantarellmidsommar

Morgonstund har guld i mund - det låg visst något i det idag! Gav mig ut på en rejäl skogspromenad och hittade skogens gula guld - kantareller!
Det ser ut att bli ett riktigt bra kantarellår i år också. Som ni kanske redan anat blir jag lätt manisk när jag hittar något jag tycker är kul - och att leta och plocka svamp tycker jag är helt fantastiskt roligt. Så från och med nu och fram till november brukar det bli nästan en svamptur per dag :-) Att äta svampen och framförallt att rensa den brukar jag tröttna på ganska snabbt men det finna alltid vänner och familj som blir glada för lite kantareller.




Jag är nog en ganska otraditionell svampplockare. Jag delar med mig av mina svampställen och behandlar varje fyndplats som ett grönsaksland - plockar bara de största och lämnar resten till andra eller till att växa till sig till nästa gång jag kommer förbi. Brukar tänka på hur glad nästa plockare blir som kommer förbi och också får lite svamp! Tycker generellt i livet att man inte ska roffa åt sig utan dela med sig = good karma.....

Så här såg det ut i den öde storskogen, lite mörka skyar och ensamma träd. Och tro det eller ej - så här trivs jag bäst.....




Dagens frukost är ju inte något stående inslag men idag fick jag för mig att testa lite fräsch avocadosallad istället för mina vanliga berg av protein och fett. Gott! Funderar på att justera min LCHF-kost lite och lägga mer tyngdpunkt på grönsaker istället.


Och dagens midsommarstass: Gabrielle dress från Provrummet, leggings Culture och en blus från 2001 av okänt märke - kul när man hittar gamla antikviteter i garderoben :-)




Glad midsommar kära läsare! Hoppas ni får en fin dag!

5 kommentarer:

  1. Snygg outfit, riktig somrig och skön. Jag är så mesig när det gäller ormar, så svamp är inget för mig. Jag blir dock jätteglad när familjen kommer med några:) Hoppas ni har bättre väder än vi, här firar vi inne i dag.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mmmm smaskigt! I går åt jag omelett med kantarellstuvning :) Fin midsommarstass! Glad midsommar! Kram

    SvaraRadera
  3. Glad midsommar. Gott med kantareller, jag tar nog en grekisk sallad istället:-)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag måte ut i skogen när jag kommer hem märker jag ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Frukosten såg himla god ut:) Jag plockar inte svamp, men käkar gärna;) Kram

    SvaraRadera