1 feb. 2011

Överraskningstårta i svart ch vitt




En kollega fyllde 50 och då överraskade jag henne med en liten tårta. När hon kom på morgonen stod den på hennes skrivbord och väntade!
Det är klassisk amerikansk red velvet cake fylld med färsk mango och vit choklad/mascarponefrosting
Cira 16 cm hög och kanske 6-8 bitar. Jag gillar verkligen den anglosaxiska tårtstilen med höga tårtor. Dock innehåller deras tårtor betydligt tyngre, stabbigare sockerkaka ihopsatt med ett tunnt lager ettersöt smörkräm. Det gör att man kan bygga snyggt på höjden men jag föredrar alla gånger en skandinavisk tårta smakmässigt.

Tjejen som fyllde år älskar svart och silver så färgtemat var lätt - ville dock inte göra en helt svart tårta då svart sugarpaste får en mindre behaglig bismak av all färg som behövs för att göra den mörk.

2 kommentarer:

  1. Guud så fin! Jag skulle vilja ha sett din kollegas min när den stod där på skrivbordet. Så underbart gulligt av dig.

    kramar!!

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Det är nästan det som är roligast med tårtorna - att göra andra glada
    Kram!

    SvaraRadera