27 feb. 2011

Att virka en halv ruta...


...började jag fundera på igår. Låg till sängs största delen av gårdagen med konstigt magont. Intervallsmärtor som kom och gick. Men virka lite orkade jag och började försöka mig på halva rutor. Hittade en bra Youtube-film som visade principen - här. Vet inte riktigt hur man gör cascaisrutan i halvformat men det klurar säkert mina virkgurus Affi o Lingon ut :-D

Har nu virkat en 60-70 rutor, dock vanliga mormorsrutor. Och ska väl ha en 30 st till och några halvor. Kan inte bestämma mig för hur jag ska montera rutorna dock, vill inte ha sjalen för kompakt utan lite mer genombruten. Får bli någon kedja av luftmaskor antar jag? Det är ju fördelen med cascaisrutorna - att man virkar ihop dem allt eftersom man producerar dem.

Bild lånad av Rens fibre art

4 kommentarer:

  1. Ska bli spännande och se resultatet. Du är snart i mål:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tackar för tipset! Jag har funderat hur man gör halvor men nu förstår jag!

    SvaraRadera
  3. Ja det var inte svårt alls faktiskt. Jag är en sån som inte kan läsa beskrivningar men om ngn visar fattar ajg snabbt så Youtube är perfekt!

    Hilde - ja nu börjar det närma sig i alla fall
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej
    du la in en kommentar hos mig när jag virkade min Cascaissjal - ville bara berätta att den är klar nu så är du intresserad kan du kika in och kolla.
    Det ska bli kul att se hur din blir också - ett annat stuk.
    Själv virkade jag inte ihop min utan sydde ihop den.
    Hälsningar Asta.

    SvaraRadera