6 feb. 2011

Sjukstuga, fågelkvitter och ischoklad


Dagen har bestått av sjukvård kan man säga - lilltjejen har feber och är ganska hängig. Men glass och sagor verkar hjälpa lite grann i alla fall :-)
Har också hunnit klämma in en rask skogspromenad. När man bara kom in en bit i skogen var det barmark - helt ljuvligt att gå på den mjuka mossan och lyssna på vårfåglars kvitter!
Sedan fick vi spontanbesök av 2 fina damer - en kompis var till mor o dotter - det uppskattade vi.
Nu har jag lagat fläskkotletter och pasta - storstrut till efterrätt för kolhydratsätarna och ischoklad á la LCHF till mig. Jag har inte många laster längre men ischoklad är jag enormt svag för. Julgodis tycker nog de flesta men för mig är det godis numero uno året runt.

Jag följer sällan recept så jag ger er min skiss:

LCHF-ischoklad
14 st stora formar

30 g mörk choklad ( 70% el mer)
50 g ekologiskt virgin kokosfett med smak o doft
15-20 g smör
2 tsk kakao ( Valrhona väljer jag)
1 dl ekologiska kokosflingor
en halv tsk sukrin om så önskas

Micra choklad o fett i 60 sek el tills det smält. Rör om ordentligt och blanda i kakao, kokosflingor och ev sukrin. Häll smeten i bullformar el dyl och ställ i kyl el frys att stelna. Jag gör mina kanske 3 mm tjocka. Av någon anledning tycker jag de är godast tunna och iskall ur frysen.

2 kommentarer:

  1. Säger som Maria Montazami...Muuuuummss!
    Hoppas att dottern mår bättre idag.
    Glass och sagor fungerar även på vuxna skulle jag tro..igår klämde jag ett halv glasspaket med maken, måste vara förkylningen....

    kramkram och ha det så fint!

    SvaraRadera
  2. Hon mår inget vidare och VC utreder efter sin förmåga....Vi har lämnat massa prover i fredags och idag och ska lämna ännu fler imorgon. Men vi håller tummarna för att de hittar bot!

    Ja glass brukar funka mot det mesta tycker jag :-)

    Kramkram!

    K

    SvaraRadera