4 feb. 2011

LCHF-semlor!



Nu i semletider börjar man som LCHF:are så klart fundera på om man kan göra semlor med minimalt med kolhydrater. Visst kan man äta en vanlig semla också men personligen får jag ont i magen av allt med mjöl i så jag tänkte testa att göra egna.
Det är väldigt sällan jag gör desserter/godsaker till mig själv iom att suget försvinner på denna kosten. Men vissa saker är kul att kunna äta + att jag som ni nog förstått är ganska bakgalen.

Så vad finns det då för alternativ?
LCHF-butiken har ett recept baserat på mandelmjöl - dock krävs hi-maze som jag inte har hemma eller har lust att beställa. Så jag tror att jag utgår från deras recept och byter ut hi-mazen mot Po-fiber som finns lättillgängligt på glutenfria hyllan i mataffärerna.
Ev kommer jag att testa att göra Pones med sukrin och kardemumma i som semlebulle. Återkommer med rapport!

Här är LCHF-butikens recept:

LCHF semlor (6 st) 1 semla = 3 nettokolhydrater!
Bulldeg:
2 dl (90g) Ekologiskt mandelmjöl med extra lite kolhydrater
1 dl Hi-Maize (60g)
0,75 dl SukrinMelis
2 msk Fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk mald kardemumma
1 nypa salt
2 ägg (gärna ekologiska)
0,5 dl vispgrädde (gärna ekologisk)
Mandelmassa:
1 dl (45g) Ekologiskt mandelmjöl med extra lite kolhydrater
2,5 msk SukrinMelis
Vatten

Till garnering:3 dl vispad grädde (gärna ekologisk)
1 msk SukrinMelis

Bulldeg: Blanda alla torra ingredienser noga i en bunke, tillsätt vispgrädden och de knäckta äggen, vispa med elvisp så det blandas ordentligt. Klicka ut rundlar på en plåt med bakplåtspapper, fördela smeten till 6 st bullar, försök att jämna till ytan med baksidan av en matsked som du har doppat i kallt vatten. Grädda 8-10 minuter i ugn på 200 grader eller tills bullarna ser färdiga ut.
(Om du penslar bullarna direkt efter bakningen med mjölk eller grädde blir ytan mjuk)

Mandelmassa: Blanda mandelmjöl och SukrinMelis, tillsätt vatten lite i taget tills du fått en konsistens som du själv uppskattar att ha i semlor!

Montering: Skär av locken på bullarna, bred eller klicka ut mandelmassan, spritsa eller klicka på vispgrädde, lägg på locket och pudra med SukrinMelis (går enkelt med en tesil/tekula)

*Bilder lånade från LCHF-butiken

2 kommentarer:

  1. Gooooooott!

    Ser ut att vara ett jättebra recept. Själv orkar jag inte lchfa längre tyvärr för jag gillar det mycket. Min mage klarar det inte längre :-( Men lite lagom lchf går bra, eller ett mål om dagen.

    Ha en finfin fredag!

    SvaraRadera
  2. Men viktigast av allt, vad smakade de dom? *nyfiken*
    Önskar dig en skön helg, kram Karin

    SvaraRadera