16 feb. 2011

Varför LCHF?

Som säkert en del av er förstått lever jag efter LCHF - Low Carb High Fat. Och ni kanske undrar varför?
För mig är det inte en diet eller kur utan ett sätt att må bra. Det handlar inte bara om att äta mycket fett och minska kolhydraterna utan att äta så ren, naturlig mat som möjligt och minska på kemikalier och tillsatser. En av grundtankarna är att man ska äta den mat som vi av naturen är avsedda att äta och på det sättet få den vikt och hälsa som vi är avsedda att ha.

Egentligen började det med att jag efter graviditet och förlossning fick kronisk foglossning och ledvärk i fötter, knän, höfter och fingrar. Jag lyckades tyvärr gå upp närmere 45 kg under graviditeten vilket också slitit på lederna. (Ett halvår innan jag blev gravid fick jag dessutom 3 diskbråck så ryggen var ett problem också) Läkarna kunde konstatera att de värkande lederna var inflammerade men att det inte var något reumatiskt. Jag fick recept på värktabletter och uppmanades kontakta en sjukgymnast vilket jag gjorde. Dock hjälpte dessa åtgärder inte - desto mer jag tränade och promenerade desto ondare fick jag.
Tänkte då att om jag går ner de 25-30 kg som kvarstod skulle nog problemen minska. Satte igång att räkna kalorier och motionera och gick på detta sätt ned ca 15 kg.

Sedan läste jag om LCHF och att denna kost gör att man får i sig mindre av de inflammationsdrivande ämnena vilket borde kunna gynna mina leder. Dessutom skulle man kunna få bättre sömn och minska i vikt. Läste allt jag kunde komma över från båda" läger" för att skapa mig en egen bild. Och blev väldigt nyfiken och bestämde mig för att testa. 7 månader senare ser det ut så här:

1. Sover som ett barn - innan LCHF hade jag inte sovit en hel natt på minst 10 år!
2. 12 kg har jag gått ner och är återigen normalviktig (vilket jag varit hela livet innan jag fick barn)
3. Mina ledproblem är ett minne blott - ryggen är som den är men det är nog mekaniskt.
4. Humöret är jämnt och stabilt.
5. Magen är lugn som en filbunke.
6. Sötsug och överätning är inga problem längre. Jag äter när jag är hungrig tills jag är mätt och kroppen verkar själv justera mängd.

Jag var inte alls övertygad innan jag började men punkterna ovan gör att jag inte kan tänka mig att gå tillbaka till vanlig kost. Nu är planen att stabilisera vikten och se vilken kolhydratnivå jag kan ligga på för att må bra och stå still.
Upplever inte att jag saknar något i matväg, det enda minuset är väl att jag inte vill äta allt som bjuds när jag är bortbjuden el går ut och äter. Men det är en självvald konsekvens och hälsovinsterna uppväger det med råge.

Vill du läsa mer om LCHF rekommenderar jag Kostdoktorns hemsida som innehåller mycket bra information.

Ha en fin dag!

4 kommentarer:

  1. Oj vilket fint resultat du fått av LCHF. Härligt att du mår så mycket bättre :)

    Min man och jag har ätit det sen i våras, men nu har jag börjat äta lite mer kolhydrater. Jag hade inte så mycket övervikt utan ville mest bli av med mitt sockersug och problem med blodsockret som åkte beg och dalbana under dagen.

    Min man har gått ner 25 kilo och mår hur bra som helst, men kommer också att äta lite mer GI-inspirerat. Klart är i alla falla att vi inte kommer att äta massor av bröd, pasta och sånt i framtiden ändå!

    Kram från V

    SvaraRadera
  2. Ni har ju också fått väldigt bra resultat!
    Kul att höra om andras erfarenehter. Jag tänker i samma banor - att jag kommer att lägga till kolhydrater och se vilken nivå man kan klara hälsomässigt och viktmässigt.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej Nadia!
    Jättekul och intressant att läsa din historia. Och grattis till viktnedgång och hälsovinster.

    Jag har tidigare hållit på med LCHF och följt kostdoktorns blogg sedan början, ja jag tittar nog in där varje dag .-)
    Efter lång tid med lchf och bra resultat på alla fronter, tre år undefär, så sjönk jag ner i en depression, jag blev liksom lägre och tröttare hela tiden..jag vill inte skylla den enbart på lchfen, men delvis är jag öppen för att livsstilen med lite kolhydrater bidrog en aning tyvärr.

    Nu äter jag medicin som gör att magen inte riktigt klarar strikt lchf men jag håller mig till GI och helst naturlig bra mat förstås. Sen njuter jag livets goda någon gång med bakverk och choklad..men jag håller mig till grundinställningen att socker är inte bra för mig...det är så sant så sant...
    Jag vill att maten ska vara god och lustfylld, och rättså varierad. Resan med lchf har lärt mig mycket om kroppen, vad den vill ha och behöver, och sötsuget är lättare att kontrollera, man vet att det går om man tar bort socker, och bara den vetskapen är guld värd! Så det är jag otroligt nöjd med.

    KRAM!
    och ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  4. Lingon - jag är inte heller helt övertygad om LCHF:s långsiktiga effekter. Tror inte någon vet egentligen hur effekterna är efter säg 5-15 år. Men drar samma slutsats som du - socker är inte bra för mig. Så jag siktar på en mer liberal lågkolhydratkost senare. Jag har hela tiden försökt ha ett öppet sinne och inte köpa några "paketlösningar" - bättre att testa och justera för att hitta det som passar just en själv. Och håller med dig om kroppskännedomen - den kunskapen har vi med oss oavsett hur vi väljer att äta!
    Kram!

    SvaraRadera