18 mars 2011

Doktorns förunderligt goda räkpaj



I förrgår hade vi lite middagsgäster och det fick bli lite olika pajer med god sallad och dressing. Det ena receptet på räkpaj måste jag bara dela med mig av - namnet "Doktorns förunderligt goda räkpaj" är faktiskt riktigt passande. Det är ett LCHF-recept men det funkade ypperligt att fylla ett vanligt pajskal med fyllningen nedan. Till mig själv gjorde jag bara fyllningen och gräddade i en ugnsform - "pajskalet" kan kvitta när det bara är en äggstanning tycker jag - blir kaka på kaka.
Gjorde även en klassisk Quicke Lorraine så att det fanns något för alla smaker.
(Pajdegen gjorde jag på ekologiskt dinkelmjöl och ekologiskt smör. )

Ur "Doktor Dahlqvist och Airams LCHF-KOKBOK”
Pajskal

- 4 ägg

- 1 dl grädde

- 2 msk smör

Pajinnehållet

- 500 gram räkor

- 150-200 gram räkost

- 1 dl creme fraiche

- 2 - 3 msk pressad citronsaft

- nymald peppar

- mycket dill för den som tycker om denna krydda

- 2 dl riven smakrik ost

Sätt ugnen på 225 grader.

Färska räkor blir såklart det allra godaste, men även i lag på burk går bra - låt dem rinna av ordentligt bara.

Smält smöret i pajformen i ugn. Vispa hastigt ihop stanningen, slå i formen och grädda till torr yta med ordentlig färg.

Smält räkosten tillsammans med creme fraiche och citron i tjockbottnad kastrull. Lyft kastrullen från värmen och rör ned räkorna. Fördela röran på botten av pajskalet och strö osten över. Grädda till gyllenbrun yta. Vänta minst 15 minuter innan det ska serveras så att innehållet hinner stanna en aning.

*Jag tog räkor i lag och mycket dill samt hoppade över citronsaften.

Bon appetit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar