3 mars 2011

Dagens cupcakes!




En laddning med blåbärscupcakes toppade med blåbärsfrosting. Gjordes till en väninnan som skulle ha klädparty. Riktigt smarriga enligt gästerna och ett recept många frågar efter. Nu är jag ju ingen receptföljare utan går på känsla, konsistens, smak och färg när jag gör frosting och fyllningar. Men mitt bästa recept på cupcakes är faktiskt "Saftig sockerkaka" ur Vår kokbok! Perfekt basrecept som alltid funkar. Lätt att smaksätta med frukt, bär, likör, essencer mm.
Frostingen brukar jag göra ungefär så här:

100 g smör
200 g cream cheese
1-2 dl florsocker
Smaktillsats - citronjuice, passerade bär, koncentrerad fruktjuice, essence.....
Rumstemperera smör och cream cheese och vispa sedan ihop med elvisp. Blir frostingen för lös kan man alltid stadga upp den med en matsked snabbmarsánpulver - min räddare i nöden!
Till blåbärsvarianten hade jag ca 0,5 dl koncentrerad blåbärsaft och kanske 7-8 droppar blåbärsessence.

1 kommentar: