12 jan. 2011

Smörrebröd à la LCHF - går det?



Klart det går! Och oj så gott det blir!

Eftersom min man är halvdansk har vi en del danska favoriter och traditioner i vår familj. Smörrebröd med snaps och öl är en klassiker och det är inget man behöver välja bort när man äter LCHF( förutom ölen) om man gör dem själv.

Jag gör så här:
Baka en sats med Lembas ( LCHF-bröd) och bred ut smeten på ett bakplåtspapper och grädda. När det svalnat skär du till lagom stora bitar - 5X4 cm kanske? Smörrebröd ska vara ganska små och byggas på höjden med massa gott pålägg istället!

Bred på generöst med smör och toppa med följande variationer:
Räkor(handskalade och färska helst), salladsblad ägg, majonnäs, citron och dill
Nystekt, färsk rödspätta panerad med mandelmjöl, remoulad, citron och tomat
Leverpastej, dansk gelead sky, stekt lök och cornichons
Rostbiff, cornichons, stekt lök och remoulad

Servera med "en lille en" och mineralvatten för LCHF:are och öl till dem som föredrar det

Här serverar jag dem på ett stort blått glasfat som jag fick i 20-års present av mina vänner - nästan antikt med andra ord ;-)

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar