21 jan. 2011

Dagens tårta!




Idag visar jag den tårtan jag har i bloggstarten. Den gjorde jag i somras till fotograf Krister Persson och hans blivande fru Hege. Krister har hjälpt mig med lite fotouppdrag och som tack gjorde jag deras bröllopstårta.

Den är dekorerad med färska blommor - pioner, rosor och en liten lila blomma som jag inte kan namnet på. Inga sorter var giftiga enligt floristen och jag kollade upp det själv också för säkerhets skull. För att skydda både tårtan och blommorna klär man i stjälkarna med plast eller stoppar dem i små "flower spikes".
Blommorna matchade brudbuketten och på Kristers bild ser ni bruduketten i bakgrunden.

Fyllningen var fläder/limemousse och jordgubbsmousse. En riktigt frisk och somrig kombination som verkligen gick hem. Som vanligt är täcket sugarpaste. Denna gång i en svag, svag rosa nyans.

Tårtan skulle transporteras i 1,5 timmar på skumpiga småvägar o 28 graders värme så jag körde den omonterade och satte ihop våningarna på plats och gjorde blommorna där också. För att skydda tårtan mot värmen fick jag ha AC:n på kallaste och ta på mig jacka, mössa o vantar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar