3 okt. 2012

LCHF chips snacks - to die for!!!

Jag måste bara tipsa om min nuvunna snacksfavorit! Baked cale = Bakad grönkål. Nej sluta inte läsa nu bara för att jag skrev grönkål - häng kvar, jag lovar att du inte ångrar dig :-)

Tipset fick jag av min goda vän Linda med nystartade bloggen Lindas Lowcarb.
Hon skrev om detta recpet i ett forum och lovordade resultatet. Hmmmm tänkte jag - det LÅTER faktiskt inte gott. Inte alls. Men och ett stort men - det ÄR gott, jättegott, läckert, beroendeframkallande - och nyttigt! Win-win! Det funkar för LCHF, veganer, diabetiker, low calorie-fantaster osv. Dock inte raw-food ;-) Men det är så gott att det helt klart förtjänar lite utropstecken och uppmärksamhet.

Jag tror de flesta som äter LCHF längtar efter snacks ibland, visst det finns nötter, ostchips, parmachips o dyl men detta är i en klass för sig. Grönkålschipsen blir helt otroligt frasiga och delikata. Så frasiga att du kan smula sönder ett chips med en lätt fingertryckning. Sitter just i skrivande stund och tittar ner i min tomma baked cale-skål och önskar att jag hade gjort dubbelt så mycket.......

En påse grönkål....

Så här ser de ut när de är klara:


Och här har jag smulat ett chips med en lätt fingertryckning för att illlustrera att detta verkligen blir frasigt!



Så hur gör man då?

LCHF Chips av grönkål

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Ta en bunt med grönkål. Jag köpte en rejäl knippa färdigförpackad för 29 kr på Coop. Ca en tredjedel av knippan blev lagom i en vanlig plåt. Skölj ordentligt och torka sedan torrt med torky tex eller kör i salladsslunga.
3. Riv el skär loss de gröna löven från de köttigare stammarna. Riv i lagom munsbitar o lägg i en långpanna. Drissla över 1 msk olivolja och strö sedan över en tsk flingsalt. Massera gärna igenom det så alla bitar blir täckta av olja.
4. In i ugnen i 10-15 min. Mina var helt perfekta efter 10 men ugnar kan variera så kolla redan efter 5 min första gången.
5. När de börjar bli bruna i kanterna och är frasiga är det dags att ta ut dem och sedan bara att avnjuta!


5 kommentarer:

  1. Måste prova, bra tips!!
    Skriv gärna mer om lchf!
    På sommaren kan man plocka och steka kirskål de blir oxå frasiga påminner kanske lite om grönkål.

    Kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad bra tips med kirskål - ska testat till våren!

      Kraaam

      Radera
  2. Åhh vad roligt att du gillade det!! Visst är det sååå gott! och otippat! Men det gäller att salta ordentligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hade det int evarit du som kom med receptet hade jag aaaldrig testat, jag vet ju att du har god smak ;-)
      Supergott och jag moffade i mig en hel plåt själv på 10 min....
      Ska göra en ny batch imorn så Matilda får smaka

      Radera
  3. Tack för tipsaet, måste testas i helgen!
    KRAM!!

    SvaraRadera