17 okt. 2012

Torreznillos - vad är det?? LCHF snacks tips

Torreznillos - vilket kul namn eller hur? :) Får det lov att vara en torreznillos eller två?

Efter att ha läst lyriska recensioner om fläsksvålar av Jamon Iberico, aka torreznillos, på ett par matbloggar bestämde jag mig för att köpa hem en förpackning och testa. Skulle de verkligen vara godare än de danska? Skulle de verkligen smaka Iberico-gris iställt för vanlig dansk gris? Spänningen var oooooliiidlig.........länge.....men NU vet jag.

De är goda. Inte så goda som jag hoppats men godare än de man vanligen köper i påse. De smakar som de godaste man kan köpa i Danmark, den sorten som säljs i småpåsar, som kallas "gammaldags svålar". De har en annan konsistens i själva mitten/kurvan av svålen. Har du någongång hittat en mjuk kula av kryddjox o fett i botten på en chipspåse? Samma grej i de här svålarna, innerst är det liksom ett mjukare, krämigare lager fullt med fett, smak och sälta. Helst skulle jag vilja ha bara det inre lagret, kanske kommer jag att sätta mig och systematiskt gnaga av det inre på ett kilo svålar. Kanske inte. Men jag överväger det.

Nu undrar du naturligtvis VAR man köper de här spännande torreznillos eller hur? Det gör man tex på Grand Gourmet, det gjorde jag. Hade lite otur att svålarna var slutsålda när jag beställde men de skickades sedan med en liten bonusgåva som plåster på såren så jag är mer än nöjd och känner att jag tryggt kan rekommendera dem :-)

Grand Gourmet har dessutom massa andra spännande delikatesser så jag kan rekommendera ett besök i deras webshop.

 
Så här ser förpackningen ut, fast min innehöll ett helt kilo eftersom jag alltid gör allt helhjärtat :-)
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar