15 jan. 2012

The happiness project

Just nu läser jag en bok som heter "Projekt Lycka" av Gretchen Rubin. När jag först läste recensionerna fnös jag lite åt den och tyckte det verkade fånigt att "tvinga sig" eller disciplinera sig till lycka under ett helt år. Men efter att ha läst i hennes blogg som ni hittar här: The happiness project blev jag faktiskt så nyfiken att jag köpte boken.
Och den är faktiskt riktigt bra - välskriven,öppenhjärtlig, humoristisk, tänkvärd och framförallt inspirerande. Kontentan är att vi själva är nyckeln till lycka - våra val, tankar, relationer mm kan vi påverka mer än vi kanske tror och därmed helt enkelt må bättre.



Gretchen kör alltså ett helhjärtat 12-månaders projekt för att se om hon kan bli lyckligare i sitt liv. Hon börjar med att definiera vad lycka är för henne, vad hon gillar och inte gillar osv och skapar sedan en plan för sit lyckoprojekt.Varje månad har sitt område som hon jobbar med och så adderar hon nya saker för varje ny månad. Är du det minsta intresserad av ett lyckligare liv så kan jag varmt rekommendera boken och bloggen.
Jag kommer inte kopiera upplägget med lyckoprojekt men jag har sammanställt mina "budord" på ett liknande sätt som Gretchen och tar med mig många tips och ideer som hon delat.

Så här är den recenserad hos Adlibris:
"Gretchen Rubin fick en uppenbarelse en dag, på den mest osannolika av alla platser: en stadsbuss. "Dagarna är långa, men åren är korta", insåg hon. -Tiden går och jag fokuserar inte tillräckligt på de saker som betyder mest.- I den stunden bestämde hon sig för att lägga ett år av sitt liv på ett lyckoprojekt. Hon skrev en bok om det - en bok som blivit en bästsäljare världen över.
Med humor och skarpsinne berättar hon om sina äventyr under de tolv månader som hon tillbringade med att testköra visa tankegångar från alla tider, aktuell vetenskaplig forskning och populärkulturens alla råd om hur man blir lyckligare.
Projekt lycka är en upplysande och tankeväckande bok, men samtidigt underhållande, charmig och spirituell. Det råder ingen tvekan om att Gretchen Rubin känner en stor passion för det ämne hon behandlar och efter bara ett par kapitel i denna bok kommer du garanterat att känna dig inspirerad att starta ditt eget lyckoprojekt."

2 kommentarer:

  1. Jag gör något liknande, fast använder det här året till göra förändringar i mitt liv, och inte bara lycka - även om jag hoppas att det i förlängningen blir bättre även på den fronten.

    SvaraRadera
  2. Du har fått en award!
    Kram Loo

    SvaraRadera