12 feb. 2012

Bokberoende shoppaholic

Ja jag gillar ju att shoppa det har ni säkert förstått väl?
Försöker att hitta en lagom nivå men det verkar mest som jag flyttar runt mitt beroende :-) När jag inte shoppar Odd Molly blir det barnkläder, när jag inte shoppar barnkläder blir det heminredning, och så har jag en riktigt svag punkt - böcker. Det är ju ändå något bra och givande eller hur?
Och så billigt i jämförelse  med allt annat - en pocket för 40 kr är ju nääästan gratis?

Det blir inte så mycket romaner nuförtiden utan mest personlig utveckling. Har helt och hållet fastnat på böcker om hur man formar sitt liv, hur man påverkar sin lycka, önskningens makt, attraktionslagen mm mm.
Tycker det är så intressant, det både bekräftar egna teorier och ger nya uppslag.

Har alltid varit en bokmal och har läst allt jag kommit över sedan jag var 5 år - för nöjes skull. Inklusive Svea rikes lag och Bibeln - jag vet , det är lite stört men jag kan bara inte låta bli. En delförklaring kan vara att jag läser så väldigt snabbt. En nomal bok på 3-400 sidor klämmer jag lätt på en halvdag. Har alltid läst snabbt och efter en kurs i hur man ökade sin läshastighet så hamnade jag på någon slags turbonivå. Lite trist är det för läser man en bra bok vill man att den ska vara lääänge.

Dessa hamnade i kundkorgen hos Adlibris idag:
Quitter: Closing the Gap Between Your Day Job & Your Dream Job
"Om att våga satsa på det man helst vill göra....."
4 timmars arbetsvecka : konsten att leva mer & jobba mindre
"Med steg som är lätta att följa ger Timothy Ferriss tydliga metoder för att rensa ut allt onödigt, så att du kan fokusera på det som verkligen är viktigt: att leva ditt drömliv. "

Kanske kan man skönja en röd tråd i ovan böcker? :-) Även om jag trivs helt ok på mitt nuvarande jobb har jag en stark känsla av att jag borde göra något annat, mer i linje med vem jag egentligen är och gillar......

Fyra grundstenar till ett bättre liv : guide till personlig frihet


Walden av Henry David Thoreau - en klassiker om livsval som jag alltid velat läsa



Vad läser du helst och har du några favoritböcker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar